Vintage Norton-motorfietsen: Svend Aage Sorensen

Francis
By Francis 5 Min Read

SG– Ik denk dat het niet overdreven is om te zeggen dat Denemarken en zijn sportieve rijders beter bekend staan ​​om hun Speedway-vaardigheid dan om hun wegrace-activiteiten. Maar er is een uitzondering op deze generalisatie: Svend Aage Sorensen.

SA Sorensen werd geboren in 1903, de jongste van zes kinderen, en stierf in 1980. Hij woonde zijn hele leven in dezelfde straat – misschien een beetje ongewoon nu, maar toen minder! Ik ben zijn zoon Allan veel dank verschuldigd voor deze biografische details en foto’s uit de albums van zijn vader. Allan heeft het geluk dat hij de albums heeft, want drie ervan werden weggegeven tijdens de kleine binnenlandse onrust na de dood van Sorensen en gelukkig nam een ​​van de latere eigenaren bijna dertig jaar later contact op met Allan en bood ze terug!

SA Sorensen staat beter bekend om zijn connectie met Excelsiors – voor wie hij een onofficiële en zeer succesvolle fabrieksrijder was – dan Nortons, maar niettemin reed hij voor en na de oorlog uitgebreid met Nortons in Europa. Dat hij bij de directie van Norton hoog gewaardeerd werd, blijkt uit het feit dat hij bij zijn pensionering in 1954 een gouden medaille ontving.

Zijn carrière begon in 1924 op het draafparcours van Armager tegen een paard! De fiets moest twee ronden afleggen en het paard één! De geschiedenis vertelt niet wat hij reed, maar in 1929 had hij een platte tank OHV Norton die hij in alle takken van de sport gebruikte. Zijn volgende Norton-mount lijkt een CJ uit 1931 te zijn geweest, waarvan er begin dit jaar drie naar de Deense distributeur zijn verzonden – volgens de gegevens nog steeds uitgerust met de ES Druid-vorken. Zijn successen met deze machine waren op zijn zachtst gezegd talrijk, zoals blijkt uit zijn Trophy Collection-foto uit 1933.

In 1934 bezocht hij de IOM voor het eerst – niet echt om te concurreren. Niettemin mocht hij vier oefenrondes rijden – Norton stapte op. Van 1935 tot 1939 reed hij in de lichtgewicht en junior TT’s op fabrieks-Excelsiors, met als beste plaats een 8e plaats in de lichtgewicht van 1936. Hij was Noords kampioen op zijn Mechanical Marvel Excesior in 1935 en won ook de Saxtorp GP in Zweden. Excelsiors was een behoorlijk genereus bedrijf – later in de jaren dertig kreeg Sorensen elk jaar een nieuwe Manxman en mocht hij doen wat hij wilde met de ‘gratis uitgave’ van het voorgaande jaar: verkopen of houden!

In Denemarken lijkt het er echter op dat zijn trouw aan Nortons stevig was en hoewel het mij niet helemaal duidelijk is wanneer hij overstapte naar latere OHC-modellen, deed hij dat ongetwijfeld naarmate het decennium vorderde.

Allan heeft een groot aantal scans uit de albums van zijn vader gestuurd en we hebben ons best gedaan om de scans uit de jaren dertig met de beste duidelijkheid en interesse te selecteren. We zullen in de nabije toekomst nog een post creëren over zijn naoorlogse activiteiten.

Sorensen bij Korketrekkeren bij Oslo in 1933. Lijkt op een platte tanker!

Deze jongeman die aan de fiets werkt, is niet Sorensen maar de zoon van zijn buurman

Deze foto is gemaakt in Saxtorp in 1932 en lijkt Sorensen en zijn CJ te tonen

Nog een Saxtorp-foto uit 1932

Deze foto is ook gemaakt bij Saxtorp in 1932 – lijkt een vroege Inter te zijn – heeft een frame met drie standen
Een jaar later, dezelfde plek! Sorensen rechts van de groep, met tennisschoenen aan

Het Deense team op de boerderij van Bror Persson, Saxtorp in 1933. Sorensen zit op nummer 57
Share This Article
Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *