Numero Otto: M-Cafe Garage Honda CX650

Francis
By Francis 8 Min Read

De Honda CX500 is al geruime tijd een grote favoriet in de custom scene. Maar om de een of andere reden wordt de grotere broer van de 500, de CX650, vaak over het hoofd gezien ondanks aanzienlijke prestatie-upgrades. Of dat nu te maken heeft met de meer hoekige vormgeving van de 650 of de beschikbaarheid ervan, zullen we nooit weten, maar wat ik wel weet is dat als een op maat gemaakte CX650 goed is gedaan, ik er elke dag meer dan 500 voor zou nemen. Neem bijvoorbeeld deze CX650 caféracer van Massimiliano Satta uit de Sardijnse werkplaats M-Cafe Garage.

Massimiliano omschrijft zichzelf als een enthousiaste bouwer, ondanks het voltooien van 3 of 4 builds per jaar van uitzonderlijke kwaliteit. Zijn passie voor twee wielen is aanstekelijk en als zodanig is zijn werkplaats, gelegen in Cagliari, de hoofdstad van Sardinië, een ontmoetingsplaats geworden voor lokale ruiters. Als Massimiliano er niet is, zie je hem racen met zijn literfietsen op Autodromo di Mores, waar hij een goed begrip heeft gekregen van wat er nodig is om een ​​fiets optimaal te laten presteren.

M Cafégarage Honda CX650 CaféracerM Cafégarage Honda CX650 Caféracer

De Honda CX650 uit 1982 voor dit project werd door eigenaar Nicola aan Massimiliano geleverd en vereiste enige echte aandacht. “De motor was in goede staat bewaard gebleven, maar stond al twintig jaar stil”, herinnert hij zich. “Met goedkeuring van de eigenaar hebben we gekozen voor een totale transformatie om deze oude MILF een nieuwe geest te geven.”

De creaties van Massimiliano ontstaan ​​in zijn hoofd, dat hij als ruwe schetsen naar papier vertaalt, meestal terwijl hij voor een donorfiets zit. Bij deze constructie wilde hij bijzondere aandacht besteden aan de iconische v-twin van de CX, zodat stroomlijnkappen werden vermeden. Hij wilde ook de ziel van de motorfiets transformeren van die van een roadster naar een sportmotor en deze afwerken in een kleurstelling die geen twijfel liet bestaan ​​over het beoogde doel, namelijk met plezier bereden worden.

Na een volledige demontage begonnen de werkzaamheden met aanpassingen aan het CX650-chassis. Naast de gebruikelijke installatie van een geheel nieuw subframe wilde Massimiliano het rijgedrag van de motorfiets verbeteren. Om dit te doen, wilde hij de hoek van het balhoofd aanpassen. Na een paar aanpassingen besloot hij echter dat de enige manier om het gewenste resultaat te bereiken het volledig herwerken van het frame was.

“Naast de helling van het balhoofd heb ik een groot deel van het frame met de hand herbouwd met ijzeren buizen en plaatwerk”, zegt hij. “Ik heb een pijpenbuiger en houten sjablonen gebruikt om de nieuwe structuur te creëren.”

Samen met veranderingen aan de stuurhoek heeft deze CX650 een complete upgrade van de ophanging. De nieuwe voorkant werd oorspronkelijk gevonden op een Honda CBR1000 RR. Aan de achterkant is een op maat gemaakte YSS mono-shock gespoten die past bij het beoogde kleurenschema. Naast de nieuwe veren is het rijgedrag aangescherpt door de originele wielen te vervangen door bijpassende 17-inch exemplaren. Een andere must-have voor deze fase van de bouw waren klassiek vormgegeven spaakwielen. Om dit te bereiken draagt ​​hij nu het voorwiel van een BMW R9T. De achterkant is een custom creatie die gebruik maakt van de originele naaf. Om het geheel compleet te maken zijn beide wielen doelbewust ingepakt Pirelli-rubber.

M Cafégarage Honda CX650 CaféracerM Cafégarage Honda CX650 CaféracerM Cafégarage Honda CX650 Caféracer

Als het om de styling van deze CX650 ging, wilde Massimiliano de motor een modern klassiek uiterlijk geven. Om dit te bereiken wendde hij zich tot zijn kleinere broer, de CX500, voor hulp. Bovenop de ruggengraat van deze CX650 caféracer bevindt zich een aangepaste CX500-brandstoftank die zo is geplaatst dat er een evenwichtige botlijn ontstaat. Daarachter bevindt zich een staarteenheid naar Massimiliano’s eigen ontwerp. De mooi gevormde achterkuip, gemaakt van FRP, verandert de Honda in een eenzitter en is voorzien van vleugelvinnen, een geïntegreerd LED-achterlicht en een op maat gemaakte kentekenplaatbeugel en richtingaanwijzer. Het is een indrukwekkend ogende achterkant, maar de echte showstopper is hoe hij functioneert.

Met behulp van een ontwerpkenmerk dat Massimiliano het ‘Cabrio-zadel’ heeft bedacht, wordt de hele stoel aan de voorkant opgetild op een paar stutten. Het effect lijkt op de flip-top auto’s die je bij Drag Strips ziet. Ik kan me voorstellen dat de eigenaar van de motorfiets elk mogelijk excuus zal gebruiken om dit in het openbaar te doen, aangezien het ongetwijfeld indruk zal maken op alle toeschouwers.

De herzieningen van de carrosserie zijn voltooid met een op maat gemaakt voorspatbord, een eenmalige koplampomlijsting en stoelbekleding van Luca di LR Lehater.

M Cafégarage Honda CX650 CaféracerM Cafégarage Honda CX650 CaféracerM Cafégarage Honda CX650 Caféracer

Naast de nieuwe carrosserie is deze CX650 voorzien van een reeks aftermarket-accessoires die zijn nieuwe look compleet maken. Om de zaken in de cockpit op te fleuren, is er een Motogadget Motoscope Mini digitale meter tussen de bovenste klem en de koplampkap. Massimiliano’s verving ook de plastic Honda-schakelblokken door machinaal bewerkte drukknopalternatieven met achtergrondverlichting en monteerde een nieuwe hoofdcilinder, clip-on-stangen en een Domino-gasklep. De rode remleidingen zijn standaard in de luchtvaart, er is een nieuwe koppelingscontroller van Accossato en de herziene rijpositie is aangevuld met de montage van voetsteunen aan de achterkant.

Massimiliano’s geschiedenis met racen heeft hem geleerd dat betrouwbaarheid een essentieel onderdeel is van elke motorfiets. Daarom wordt deze Honda geleverd met een geheel nieuwe, op maat gemaakte kabelboom die is aangesloten op een lichtgewicht lithiumbatterij.

M Cafégarage Honda CX650 CaféracerM Cafégarage Honda CX650 CaféracerM Cafégarage Honda CX650 Caféracer

Het verleggen van de grenzen van de CX-motor was nooit een doel van dit project. In plaats daarvan werd het grondig onder de loep genomen om een ​​soepele werking voor de komende jaren te garanderen. Natuurlijk kan een kleine prestatieverbetering nooit kwaad, dus monteerde Massimiliano de inlaten met vrijstromende filters, stemde de koolhydraten af ​​en vervaardigde zijn eigen uitlaat. Het 2-in-2 roestvrijstalen systeem maakt gebruik van een mix van handgebogen en taartvormige rondingen om de beoogde bestemming te bereiken. De leegte tussen het achterwiel en de staarteenheid wordt opgevuld door een set MAD-uitlaatdempers. Het is een opvallend ontwerpkenmerk en zorgt er, in Massimiliano’s eigen woorden, voor dat de fiets “eng” klinkt.

Alle veranderingen aan deze CX650 hebben geresulteerd in een dramatisch mooiere motorfiets die maar liefst 50 kg minder weegt dan voorheen. Om het geheel af te maken is de motor voorzien van een lakwerk geïnspireerd op Honda’s HRC-divisie. De nieuwe look laat zien hoe deze CX nu presteert, die volgens Massimiliano “snel te rijden en erg leuk” is, en ik zie geen reden om de geldigheid van die bewering in twijfel te trekken.

M-CAFÉ GARAGE

M Cafégarage Honda CX650 CaféracerM Cafégarage Honda CX650 CaféracerM Cafégarage Honda CX650 Caféracer

Share This Article
Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *