Racebrandstof of pompgas in je crossmotor (waarheid versus leugens)

Francis
By Francis 16 Min Read

Probeert u te beslissen of u racebrandstof moet gebruiken of benzine moet pompen in uw crossmotor, maar kunt u niet ontcijferen wat waar is en wat niet? Er zijn veel mensen die hun bankrekening leegmaken met brandstof die totaal onnodig is.

Er is echter een tijd en plaats om racebrandstof te gebruiken, omdat dit goede dingen kan doen voor je crossmotor. Daarom ga ik de meest gestelde vragen over racegas versus pompgas beantwoorden en hoe je weet welke het beste is voor jouw crossmotor, op basis van jouw specifieke behoeften.

Kun je racegas gebruiken in je crossmotor?

Ja, dat kan zeker… Maar het helpt misschien niet. Het kan zelfs zijn dat u meer kwaad dan goed doet, terwijl u een hoop van uw zuurverdiende geld voor niets uitgeeft!

VP 110 Racing Fuel Racebrandstof of pompgas in je crossmotor (waarheid versus leugens)

Waarom is racegas slecht om op een crossmotor te rijden?

Als je racegas door een crossmotor laat lopen die dit niet nodig heeft of er niet op is afgestemd, kun je de volgende symptomen/problemen tegenkomen:

  • Slechte gasrespons
  • Vervuiling van de bougie
  • Minder kracht

Welke brandstof is het beste voor crossmotoren?

De beste brandstof voor jouw specifieke crossmotor is wat de handleiding aanbeveelt. Een Honda CRF250F-trailfiets is bijvoorbeeld gemaakt om goed te werken met normaal pompgas van 87 octaan.

Hebben crossmotoren premium benzine nodig?

Crossmotoren met ‘racemotoren’, zoals de Yamaha YZ250F crossmotor, hebben premium pompgas van 91 octaan nodig.

Het belangrijkste verschil is dat de meeste motorcross- of krachtige enduromotoren een hogere compressie hebben en een hoger octaangetal nodig hebben om ontploffing te voorkomen.

Wat gebeurt er als je gewone 87 gebruikt in een crossmotor waarvoor 91 premium benzine nodig is?

Het kan zijn dat u de effecten niet meteen merkt, maar als u de verkeerde benzine of een te laag octaangetal gebruikt voor uw crossmotor, kan de brandstof zal te snel verbranden en mogelijk het volgende veroorzaken:

  • Oververhitting
  • Ontploffing
  • Sneller brandstofverbruik
  • Terugslag
  • Verzanden
  • De bovenkant die afbrandt (verslijt veel sneller)

Heeft de hoogte invloed op de brandstof die u moet gebruiken?

Ja, naarmate u hogerop gaat, zit er minder zuurstof in de lucht, wat betekent dat de compressie van uw motor lager is. Als uw crossmotormotor bijvoorbeeld een compressieverhouding van 13,5:1 heeft op een hoogte van 300 meter, kan de compressieverhouding dichter bij 12,5:1 liggen als u op een hoogte van 5000 voet fietst.

Ik heb hier geen rekenmachine voor, maar als je boven een hoogte van 1500 meter rijdt, kun je over het algemeen brandstof gebruiken met een octaangetal dat 2 volle punten lager is dan wanneer je dichter bij zeeniveau zou rijden (dat wil zeggen 91 tot 89). )

Colorado 2016 11 Racebrandstof of pompgas in je crossmotor (waarheid versus leugens)Colorado 2016 11 Racebrandstof of pompgas in je crossmotor (waarheid versus leugens)
De lucht is veel “dunner” op een hoogte van 3.000 meter, waardoor er minder octaangetal nodig is

Zomer- versus winterpompgas

Iets anders waar u rekening mee moet houden als u pompgas gebruikt, is dat dit in de winter (koudere maanden) overgaat op een ander mengsel dan in de zomer. De “winterblend” heeft extra additieven die ervoor zorgen dat de brandstof sneller afbreekt en uw koolhydraat-/brandstofsysteem “vervuilen” omdat het meer water aantrekt.

Welk gas gebruiken professionele motorcrossers?

Racebrandstoffen zijn de afgelopen twintig jaar veel veranderd omdat de zaken minder ingewikkeld waren vanwege minder regelgeving. VP110-racebrandstof met lood was gebruikelijk, maar na wat onderzoek te hebben gedaan, vond ik dit wat populair was onder professionele motorcrossers:

  • VP Racing MR Pro6-HT Reg
  • ETS Racing-brandstoffen US MX 21 K2
  • VP Racing MRX02 – 2-takt
VP Racing MR PR08 Racebrandstof Racebrandstof of pompgas in je crossmotor (waarheid versus leugens)VP Racing MR PR08 Racebrandstof Racebrandstof of pompgas in je crossmotor (waarheid versus leugens)

Maakt racegas een verschil? VP 110 vs 93 Pompgas

Racegas, zoals VP110, kan een positief verschil maken in je crossmotor als deze daarvoor is afgesteld, vooral als je aan het racen bent en de meeste prestaties van je motor eist.

Racegas zal meer verschil maken in je crossmotor als je:

  • Een motor met hogere compressie hebben (13,5+:1 bij racefietsen of 11,0+:1 bij luchtgekoelde motoren
  • Stem het carb- of EFI-systeem specifiek af op het racegas dat u gebruikt
  • Zorg voor consistentie in piekvermogen en gasrespons

Racegas maakt GEEN verschil als je:

  • Heb een standaard crossmotor
  • De inlaat en/of uitlaat geüpgraded en verder niets
  • Stem het brandstofsysteem niet af op het racegas dat u gebruikt

Hoeveel pk voegt 110 octaan toe?

Als je alleen benzine met een octaangetal van 110 gebruikt om meer vermogen toe te voegen, zul je waarschijnlijk geen toename van het aantal pk’s op de testbank voelen of zien. Dit komt omdat octaan op zichzelf geen invloed heeft op het vermogen.

Als de 110-brandstof echter andere additieven heeft die efficiënter verbranden en je de koolhydraten of EFI er goed op afstemt, dan zou je realistisch gezien een prestatieverbetering van 0,5 tot 2,0 pk kunnen zien.

Kun je 100 octaan gebruiken in een crossmotor?

Ja, een octaangetal van 100 kan in een crossmotor worden gebruikt, maar het is hoogstwaarschijnlijk niet de beste, tenzij hij er speciaal voor is afgesteld. Neem bijvoorbeeld 100LL luchtvaartgas (Avgas). Dit is een gemakkelijke manier om brandstof met een hoger octaangetal te gebruiken als uw crossmotor een hogere compressie heeft. Het gaat bovendien langer mee dan pompgas, waardoor het maandenlang kan worden opgeslagen zonder dat het kapot gaat en het brandstofsysteem vuil wordt.

Bovendien bevat vooral Avgas lood, wat vaker voor plugvervuiling kan zorgen. Het is ook niet AMA-legaal voor competitief racen, aangezien ze “gelode brandstoffen” verboden.

50/50 racegas en gewone brandstof – is mixen een SLECHT idee?

Nee, zolang je de gemengde brandstof maar goed plant en gebruikt – ik heb het in een van mijn racefietsen gedaan. Als je crossmotor meer dan 91 octaan maar minder dan 100 octaan nodig heeft, kun je 91 premium en 110 racegas mengen met een 50/50 gelijk mengsel. Dit geeft je een berekend brandstofmengsel van 100,5 octaan.

Wanneer is het slecht om gemengd ras en gewone brandstof te gebruiken?

Een grote fout die ik maakte, was het gebruik van gemengd ras- en pompgas dat al meer dan een maand stilstond. Hoewel racegas veel langer meegaat, zal de brandstof, als het eenmaal gemengd is, sneller kapot gaan.

Wat is er gebeurd? Het brandde de bovenkant van mijn KX125 2-takt af en ik moest de cilinder opnieuw laten plateren omdat deze was gescoord (krassen in de cilinderwand).

Voormengsel voor 2-takt crossmotorenVoormengsel voor 2-takt crossmotoren
Mijn oude KX125 met een hogecompressiemotor

Kun je racegas gebruiken in een standaardmotor?

Ja, maar het zal waarschijnlijk niet helpen, omdat standaard crossmotormotoren geen brandstof met een hoger octaangetal nodig hebben. Racegas heb je alleen nodig als je een hogere compressie hebt of als de brandstof vermogensverhogende additieven bevat en je je brandstofsysteem speciaal op die brandstof laat afstemmen.

Racegas in een tweetakt crossmotor – is dat nodig?

De meeste tweetakt-crossmotoren zijn gemaakt voor gebruik op 91 premium pompgas of brandstof van lagere kwaliteit. De enige manier waarop je racegas in een tweetaktmotor hoeft te gebruiken, is door de bovenkant aan te passen voor meer compressie.

Waarom gebruiken mensen racegas in standaard crossmotoren?

Vooral omdat ze het cool vinden of omdat ze in de mythe geloven dat racegas altijd het beste is, maar dat ze geld weggooien.
Het is triest, maar waar: als je racegas gebruikt in een standaard crossmotor zonder de juiste afstelling of iets anders te veranderen, dan geef je gewoon meer geld uit aan een andere uitlaatgeur en dezelfde of mogelijk slechtere motorprestaties.

Pompgas – wat is het beste?

In mijn ervaring is het beste pompgas dat u kunt gebruiken een benzine die geschikt is voor uw motor en die het langst meegaat voordat deze kapot gaat en problemen met het brandstofsysteem veroorzaakt.

Hier zijn de populairste pompbrandstoffen in mijn regio en hoe ik ze rangschik:

  • 87 Normaal: beste goedkope benzine als je alles binnen 1 maand gaat gebruiken
  • 91 Premium: het beste goedkope pompgas met 91 octaan als je een krachtige motor hebt
  • 91 Non-Oxy: 91 premium pompgas met de langste levensduur
91 octaan Geen ethanol toegevoegd Premium pompgas Racebrandstof of pompgas in uw crossmotor (waarheid versus leugens)91 octaan Geen ethanol toegevoegd Premium pompgas Racebrandstof of pompgas in uw crossmotor (waarheid versus leugens)
Loodvrije benzine met een octaangetal van 91, geen ethanol toegevoegd (ethanolvrije brandstof), benzinepomp, bij een Kwik Trip-tankstation in Hinckley, Minnesota.

Zal racebrandstof een carburateur reinigen?

Geen enkele brandstof, pompgas of racegas zal een carburateur reinigen, tenzij er reinigingsadditieven in zitten. Zelfs dan, als een crossmotor meer dan een jaar heeft stilgestaan, zal hij waarschijnlijk een volledige en goede carb-reiniging nodig hebben om hem weer aan de praat te krijgen en weer goed te laten werken.

Maakt racebrandstof uw motor schoon?

Net zoals de meeste brandstoffen het carb- of EFI-systeem niet reinigen, zullen ze uw interne motoronderdelen niet reinigen tenzij ze een bewezen additief hebben dat er speciaal voor is ontworpen.

Wat zorgt ervoor dat een motor of carb vuil wordt?

  • Zittend in opslag – gas wordt afgebroken en verstopt de brandstoftank/leidingen/koolhydraten
  • Buiten zitten of een klimaat met een hoge luchtvochtigheid – brandstof trekt na verloop van tijd water aan, waardoor de brandstof gaat “ophopen” en het brandstofsysteem verstopt raakt
  • Onjuiste afstemming (dat wil zeggen dat de carb te rijk is gespoten)
  • Brandstof gebruiken met ethanol – ethanol trekt water aan en breekt sneller af als je het langer dan een paar weken laat staan
Ethanol benzinepomp sticker E15 racebrandstof of pompgas in uw crossmotor (waarheid versus leugens)Ethanol benzinepomp sticker E15 racebrandstof of pompgas in uw crossmotor (waarheid versus leugens)

2 goedkope manieren om de carburateur en motor van uw crossmotor tegelijkertijd schoon te maken!

In plaats van dure brandstof met speciale reinigingsadditieven te gebruiken, kunt u beter de juiste benzine gebruiken (en olie als het een tweetaktmotor is) met een goed lucht-brandstofmengsel om uw motor te ontdoen van overtollige koolstof (onverbrande brandstof die zich ophoopt). op de bovenste delen).

Vervolgens moet u de motor goed opwarmen en er hard op rijden. Hoe ziet dat eruit? Accelereer met het gaspedaal wijd open en schakel door alle versnellingen (doe dit op een vlakke en open plek).

Hierdoor wordt de meeste brandstof door de koolhydraten gezogen, wordt de motor heter om meer onverbrande koolstof te verbranden, en wordt de uitlaat van onverbrande brandstof gereinigd omdat de uitlaatgassen heter zijn.

Het probleem met racefietsen als je een beginner/beginner bent

Een veelvoorkomend probleem is dat je de hele tijd met lage tot middelhoge toerentallen rijdt en de motor niet warm genoeg krijgt. Als u de motor nooit boven de 7000 tpm laat draaien, zal er meer onverbrande brandstof aan de interne motoronderdelen en uitlaat blijven plakken, waardoor deze verstopt raakt en na verloop van tijd prestaties verliest.

Wat is een vervanger voor racegas?

Als u alleen brandstof met een hoger octaangetal nodig heeft, gebruikt u 100LL avgas of een octaanverhoger (Amazon) is de meest effectieve manier om detonatie in motoren met hoge compressie te voorkomen.

Pas op: veel zogenaamde octaanboosters beweren het octaangetal te verhogen, maar zijn bedrieglijk of werken niet zo goed als wordt beweerd.

Scammy “Octaanboosters”…

U ziet bijvoorbeeld misschien een octaangetalverhoger die beweert dat het octaangetal met 8 punten is verhoogd, maar dat betekent 0,8 punten – en niet 8,0 cijfers!

U kunt echter een VP Racing loodvrije octaanbooster (Amazon) dat oploopt tot 7 volledige getallen (70 punten) en kan worden gebruikt op maximaal 10 gallon brandstof.

Luchtgekoelde versus vloeistofgekoelde motoren – waarom ze verschillende gasvereisten hebben

Luchtgekoelde viertaktmotoren, zoals de Yamaha TTR230, zijn gemaakt om normaal pompgas te gebruiken omdat ze minder presteren en dit een beperkte koopfactor zou zijn. Denk er eens over na: je gaat waarschijnlijk een trailfiets kiezen als je midden in het niets op de ranch aan het werk bent en de enige benzine die je kunt kopen van zeer lage kwaliteit is.

Een YZ250 MX-motor is gemaakt om te racen. Daarom stemt Yamaha de motor af op 91 premium benzine, omdat hij van dat vermogen kan profiteren en je eerder bereid bent hem voor racedoeleinden te kopen omdat je een ervaren rijder bent.

Racegas versus octaanbooster – hoe u weet welke u nodig heeft

Je moet racegas kopen als je:

  • Een hoger octaangehalte is nodig voor een motor met hoge compressie
  • Zorgt ervoor dat het brandstofsysteem goed wordt afgestemd op het racegas
  • De beste prestaties en gasrespons nodig
  • Wilt u de meest consistente en duurzamere brandstof dan pompgas
  • Vind het niet erg om veel meer geld uit te geven aan benzine voor je crossmotor(en)

U moet een octaanversterker kopen als u:

  • Een hoger octaangehalte is nodig voor een motor met hoge compressie
  • Zal de brandstof binnen 1 maand gebruiken
  • Wil je de goedkoopste ‘racebrandstof’ om ontploffing te voorkomen

Download de “snelstart”-gids voor beginners

Als je nieuw bent op het gebied van crossmotorrijden, raad ik je ten zeerste aan om mijn fiets te pakken Snelstartgids voor beginners vandaag GRATIS – het laat je de #1 GROOTSTE fout zien die beginnende trailrijders maken en hoe je kunt kiezen welke crossmotor het beste bij je past.

Share This Article
Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *