De moderne Royal Enfield 650 twin is een van de werkelijk geweldige motoren van het afgelopen decennium en biedt moderne betrouwbaarheid, veel koppel en die klassieke, mooie uitstraling. Maar weinigen vermelden ooit dat het bedrijf altijd de bedoeling had gehad om de essentie van hun briljante tweelingbroer van weleer te heroveren en de nieuwe motor te promoten als een “wedergeboorte van de legendarische parallelle tweecilindermotor van Royal Enfield.” En als één enkele motorfiets alles samenvat wat briljant was aan die motoren van weleer, dan is het deze wel. Uit de briljante geest van Jeff Duval, de oprichter van Jets Forever, komt zijn Royal Enfield 700 GTC2 uit 1964 genaamd ‘Mistral’, een woestijnslee gebouwd door een van de beste in de branche.
Terwijl de moderne RE-twin werd ontwikkeld als een mondiaal platform, waren de tweelingen van het bedrijf, die halverwege de vorige eeuw werden geproduceerd, altijd bedoeld om het Britse merk te helpen de Noord-Amerikaanse markt echt te kraken. En racesucces had de hoogste prioriteit: “In de Halcyon-dagen, toen de Britse Twins nog steeds de golven regeerden in SoCal Sands (om zo te zeggen), werden de Enfield 700 en 750cc twins algemeen beschouwd als de meest zakelijk ogende motoren van die generatie. Hoewel ze misschien niet over de buskruitexplosie van BSA, Norton en Triumph US Specials beschikten, hadden ze een grotere betrouwbaarheid en een vergelijkbaar vermogen van 50 pk”, vertelt Jeff.
Om het project in gang te zetten, kocht Jeff een Super Meteor 700 uit Canada en liet RE-specialisten Hitchcocks Motorcycles uit Solihull voor de import zorgen. Maar er zou weinig origineel blijven aan deze constructie; absoluut elk onderdeel is óf helemaal opnieuw opgebouwd, op maat gemaakt of op zijn minst volledig en volledig herbouwd, dat is Jeffs absolute streven naar perfectie. Het project zou ook een huis nodig hebben, en de motorfiets zou bij Tony Taysom van Lamb Engineering verblijven, die net als voorheen met Jeff samenwerkte om het proces te sturen en voor veel van de meer complexe oplossingen te zorgen die gaandeweg nodig waren.
Om een basis te leggen, ging Jeff naar Wasp Motorcycles om met Mark te praten over het gebruik van zijn enorme ervaring om precies het juiste frame te bedenken. Wat ze besloten was om een Wasp-ontwerp te gebruiken dat oorspronkelijk bedoeld was voor een BSA, en het te bouwen om bij de RE-motor te passen en het die SoCal-sfeer te geven. Om dit te bereiken werd Britse 7/8” Chromoly gebruikt om het frame in motorcrossstijl te creëren, allemaal briljant gebronsd gelast en afgewerkt met een prachtige vernikkelde afwerking. Om het meeste uit dit prachtige chassis te halen, begint de ophangingsuitrusting met een set Ceriani 38 mm wedstrijdvorken.
De achterkant is voorzien van het frame dat past bij de op maat gemaakte achterbrug en om ervoor te zorgen dat deze goed is geveerd, zijn voor het project een paar machinaal bewerkte lichtmetalen schokbrekers van CR Suspension in Hongarije gebouwd. De remmen zijn ook allemaal van het beste, en de Beringer-catalogus werd overspoeld, met twee 2AP11 race-remklauwen voor en één voor achter, die allemaal Mick’s 11,5” spiegelgepolijste roestvrijstalen schijven vastklemmen, met op maat gemaakte bevestigingen en gevlochten lijnen. De roller wordt vervolgens helemaal omhuld met die glanzend gepolijste naven en velgen van Central Wheels die Avon Roadrider MKII-rubber dragen.
Terwijl al dit werk werd gedaan, werd de beroemde tweecilinder naar de legendarische motorbouwer Andy Berry gestuurd voor een totale make-over. Alle essentiële onderdelen zijn geleverd door Hitchcocks, en alleen al op basis van de beelden moet het een van de mooiste klassieke motoren zijn die ooit zijn gebouwd. Maar de binnenkant heeft ook alles: de onderkant van de 736cc bevat alle kleine tips en trucs voor betrouwbaarheid, terwijl de cilinderkop een volledig prestatiespeciaal item is. Om het nieuwe ademhalingsvermogen optimaal te benutten, worden brandstof en lucht naar binnen geramd door een paar Amal MkII Concentrics-koolhydraten. De dubbele peashooter-uitlaat ziet er net zo goed uit als hij klinkt en het briljante pakket is afgewerkt met een herbouwde RE-vierversnellingsbak.
De mechanica vormt een groot deel van het visuele statement, maar de carrosserie van de woestijnslee is buitengewoon mooi, en het was Tony Taysom die voor zijn magie zorgde. “Zwaar aangepast” is hoe Jeff het omschrijft, maar de waarheid is dat het maar bescheiden is; de tank alleen al is een kunstwerk en geeft op briljante wijze de sfeer van SoCal-zandraces weer. Het voorspatbord heeft precies de juiste verhoudingen, met voldoende metaal om de 21 inch band te bedekken, zonder er onhandig uit te zien. De bevestigingen zijn gewoon fantastisch en passen mooi bij de manier waarop het royale achterspatbord is bevestigd, waarbij gebruik wordt gemaakt van de achterbeugel van het frame, zoals deze altijd bedoeld was.
De stutachtige steunen worden vervolgens op slimme wijze gebruikt om de klassiek vormgegeven koplamp te ondersteunen, en voor het achterlicht wordt een prachtig vintage stuk gebruikt. Nadat hij tijdens de bouw met de besten in de branche had samengewerkt, koos Jeff het team van Image Design Custom voor de verf. Omdat hij letterlijk de favoriete artiesten was voor wereldkampioenen, lieten ze de bouw niet in de steek. Het romige wit zorgt voor een uitstekende basis, waarover rode en gouden tinten worden gebruikt om de graphics te vormen, terwijl de handgeschilderde logo’s gewoonweg perfect zijn.
Om de custom-samenwerking af te ronden, heeft Glenn Moger in Eastleigh een prachtig zadel aan elkaar gestikt en deze woestijnslee zet Jeffs traditie voort van het bouwen van custom bikes die de beste in hun soort zijn.
( Jets voor altijd )