Zijn crossmotoren op straat legaal en hoe?

Francis
By Francis 5 Min Read

De meeste crossmotoren zijn niet straatlegaal omdat ze zijn gemaakt voor “alleen offroad-gebruik” en niet over de onderdelen beschikken om ze legaal te maken (verlichting/spiegel/etc.), maar er zijn van elk bedrijf een select aantal modellen die straatlegaal zijn als u ze bij de dealer koopt.

Sommige crossmotoren kunnen worden omgebouwd zodat ze straatlegaal zijn, afhankelijk van je locatie, maar het is veel gemakkelijker (en meestal goedkoper) om er een te kopen die al geschikt is voor rijden op de weg als je met dezelfde fiets op de weg en over onverharde wegen wilt rijden.

Kan ik met een crossmotor op straat rijden?

Alleen crossmotoren met een wettelijke licentie en een kenteken voor straatgebruik mogen op de weg worden gereden. De meeste crossmotoren kunnen niet op straat worden bereden, omdat ze “alleen voor offroad-gebruik zijn gemaakt”.

Rijden met een wheelie op een straatlegale supermoto-crossmotor op de weg
Uw crossmotor moet worden geplateerd en geregistreerd voor gebruik op de weg om op straat te kunnen rijden

Dat gezegd hebbende, staan ​​sommige kleine steden op het platteland toe dat off-road motorfietsen en ATV’s legaal de weg delen met auto’s en vrachtwagens.

Zijn enduro-fietsen straatlegaal?

Het woord ‘enduro’ kan verschillende dingen betekenen, afhankelijk van aan wie je het vraagt. Tegenwoordig beschouw ik een enduromotorfiets of crossmotor als een hoogwaardige trailbike. Dit kan 2-takt of 4-takt zijn.

In dat geval zijn enduro-fietsen af ​​fabriek doorgaans niet straatlegaal, omdat ze zijn gebouwd voor offroad- en trailrijden. Een KTM 300 XC-W is bijvoorbeeld een enduromotor met een koplamp en achterlicht, maar is af fabriek niet legaal op de weg omdat hij niet over alle vereiste onderdelen beschikt.

2016 KTM 300 XCW Zijn crossmotoren straatlegaal en hoe?2016 KTM 300 XCW Zijn crossmotoren straatlegaal en hoe?
De KTM 300 XCW is een van de beste offroad-enduromotoren geworden, maar is niet straatlegaal

Er zijn een paar in Oostenrijk gemaakte straatlegale crossmotoren van KTM en Husqvarna die in feite een Enduro-fiets zijn.
Deze op enduro gebaseerde crossmotoren zijn straatlegaal:

Het grote verschil is dat ze over alle extra uitrusting/onderdelen beschikken, zoals banden en verlichting, waardoor ze legaal op de weg mogen rijden. Dit maakt ze in standaardvorm iets zwaarder en langzamer dan het gemiddelde enduro-fietsmodel.

20210928 162216 Zijn crossmotoren straatlegaal en hoe?20210928 162216 Zijn crossmotoren straatlegaal en hoe?
Husqvarna’s straatlegale FE 501S

Wat maakt een crossmotor straatlegaal?

Een straatlegale crossmotor is een offroad-motorfiets met knobbelige banden die op de weg is geregistreerd en voorzien van een kenteken voor gebruik op de openbare weg. Om straatlegaal te zijn, moet het minimaal het volgende hebben:

  • DOT-banden
  • Koplamp
  • Achterlicht
  • Remlicht
  • Spiegel
  • Richtingaanwijzers (sommige staten hebben ze niet nodig)

Een straatlegale crossmotor met racebanden wordt in de motorindustrie vaak een dual-sportmotor genoemd. Dual sport betekent eenvoudigweg dat het is ontworpen voor twee verschillende soorten rijden; op en naast de weg.

Dubbele sportfietsversnelling – een compromis

Dual-sportfietsen hebben transmissies met een brede overbrengingsverhouding. Dit betekent dat elke versnelling verder uit elkaar staat.

Wanneer u bijvoorbeeld van de 1e naar de 2e versnelling schakelt, zal het toerental veel meer dalen dan bij een fiets met close-ratio transmissie. Motoren met veel koppel bij lage toerentallen kunnen hiervan profiteren, omdat je ze met een laag toerental kunt sjouwen en ze nog steeds accelereren.

Colorado Trip 2018 Bewerken 16 Zijn crossmotoren op straat legaal en hoe?Colorado Trip 2018 Bewerken 16 Zijn crossmotoren op straat legaal en hoe?
Uitdagende trails zijn nog lastiger met ‘straatversnelling’

Transmissies met een brede overbrengingsverhouding zijn ook geweldig als u veel op de snelweg rijdt. Een hoge 5e of 6e versnelling houdt het toerental lager bij kruissnelheid, wat neerkomt op een lager brandstofverbruik, minder slijtage aan de motor en minder trillingen.

Het probleem is dat als je op singletrackpaden rijdt met veel wisselend terrein of obstakels, je vaker in de macht wilt zitten. Het hebben van een transmissie met brede overbrengingsverhouding in een crossmotor die voor de weg geschikt is, maakt dit moeilijker omdat de versnellingen verder uit elkaar staan.

Wat is de beste straatlegale crossmotor?

Er zijn tegenwoordig veel goede crossmotoropties, maar dit zijn de beste crossmotoren die in 2023 straatlegaal zijn:

Share This Article
Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *